Jak podporovat imunitu - síla dechu a jeho vliv na naše zdraví, Cordeus Praha 6

Jak podporovat svoji imunitu – V) Mocná síla dechu

Jak dech podporuje naši imunitu? Jak nám dech může pomoci zlepšit celkové zdraví? Je možné dechem regulovat a udržet tělesnou teplotu mimo možnosti běžného člověka? Je možné dechem vědomě ovlivňovat imunitní reakci organismu? Je možné dechovým cvičením měnit pozitivně pH krve, a tím ovlivňovat další biochemické reakce v těle?

Dnešní povídání bych ráda věnovala dechu. Jak říká Martin Thám, lektor Wim Hof metody.

Poznejte mocnou sílu svého dechu s Wim Hof Method

Život v našem těle začíná nádechem a končí výdechem. Mezitím máme každý několik nádechů a výdechů a je jen na nás, jak s nimi naložíme. Naučme se tedy dech vnímat vědomě, a naučme se ho také kvalitně ovládat.

Dech má totiž neuvěřitelný potenciál pro zlepšení kvality našeho života. Sama jsem nyní začala dělat dechová cvičení podle Wim Hof Metody pravidelně – dýchám opravdu každý den.

To, jak efektivně dýcháme podstatně souvisí s množstvím životní energie, silnou imunitou, zdravím i vnitřním klidem.

Velkou výhodou dýchacího cvičení je jeho okamžitý efekt pro náš imunitní systém. Takže, pokud jste prevenci během roku zanedbávali, tak pravidelné dýchání vám teď může udělat tu nejlepší službu. Nástup účinků je v tomto případě okamžitý.

Není výjimkou, že dokážeme „rozdýchat“ nastupující onemocnění. Já sama jsem již mnohokrát „rozdýchala“ náběh na chřipku nebo zánět močových cest. O silné energii a radosti, kterou po takovém dýchání cítím, ani nemluvě.

No nesmějte se, není to nesmysl. Wim Hof, podle kterého dýchací cvičení dělám, podstoupil mnoho lékařsky ověřených studií. Nejznámější je asi ta, kdy mu pod dozorem lékařů a vědců byla vpíchnuta bakterie E.coli, která způsobuje rychlý nástup nemoci doprovázené vysokými horečkami. Wim Hof praktikoval po dobu dvou hodin svá dechová cvičení a jako jediný měl jen lehkou bolest hlavy. Dechovým cvičením tak dokázal nástup nemoci zvrátit. Lékařům ale tohle k potvrzení, že je možné ovládat imunitní reakce těla pomocí dechu, nestačilo.

Proto byl experiment absolvován znovu, tentokrát s Wim Hofem bylo zároveň testováno asi 30 studentů medicíny. 18 z nich provádělo týden Wim Hof metodu (tedy pravidelně dýchali, meditovali a otužovali se) a zbývajících 12 studentů žilo dál, tak jak byli zvyklí. Těch 12 studentů, kteří nepraktikovali Wim Hof metodu, pocítilo do několika hodin silný nástup nemoci. Těm 18 studentům, kteří cvičili vše podle Wim Hof metody, se podařilo nástup nemoci zastavit. Zůstali zdraví i když podle očekávání měli být nemocní.

Tímto testem se vlastně spustila revoluce ve způsobu nahlížení na schopnosti mysli a potenciálu lidského těla ovlivňovat vlastní imunitní systém.

Jak to funguje?

Pravidelným praktikováním tohoto hlubokého systematického dýchání dokážeme totiž pozitivně ovlivnit v těle poměr mezi kyslíkem a oxidem uhličitým. Na základě vědeckých výzkumů, kterými Wim Hof prošel, bylo prokázáno, že po 30 minutách dýchacího cvičení se hladina oxidu uhličitého v těle značně sníží. Po hodině dýchacího cvičení je tato hladina ještě nižší a množství kyslíku se v krvi až zdvojnásobí.

Zatímco dochází k těmto dvěma biochemickým procesům, mění se i hodnoty kyslíku a oxidu uhličitého v krvi. Systematickým hlubokým nadechováním a vydechováním se zvedá hladina pH v krvi – krev se tedy stává zásaditější a kyselost klesá. Běžné pH krve je 7,4. Během dýchacího cvičení se však tato hladina značně zvyšuje až na 7,75.

Cytokiny

Navíc se nám v tu chvíli snižují prozánětlivé cytokiny, což jednoduše znamená, že když v sobě máme nějakou zánětlivou bakterii nebo jakýkoli zánět, tak toto dýchací cvičení ho dokáže utlumit. Vzpomeňte na testování s bakterií e.Coli, kdy Wim Hof dýcháním zastavil nástup nemoci. Tam se stalo přesně to, že díky dýchacímu cvičení se v krvi zvýšil protizánětlivý cytokin IL-10 a naopak ty prozánětlivé cytokiny, tedy cytokiny, které podporují záněty, byly snížené. Což je neuvěřitelné!

Za normálních podmínek by tělo začalo extrémně reagovat a to tím, že bychom dostali zvýšenou horečku, bylo by nám opravdu hodně špatně, bolela by nás hlava a měli bychom pěknou zimnici. Určitě je tady ještě velký prostor pro další vědecké zkoumání, ale mě osobně (a spousty dalších lidí) tahle technika dostala už mnohokrát z velkých zdravotních nesnází a navíc se při ní cítím tady a teď. Hluboké dýchání je pro mě taková brána do duše…

Pokud vás zajímá více, podívejte se www.wimhofmethod.com nebo na www.martintham.sk.

Tip pro vaši praxi

Každý den si ráno po probuzení si zkuste ještě v posteli zadýchat. ve zkratce vám nyní vysvětlím, jak takové dýchací cvičení probíhá (detaily s různými odkazy na výuková videa vám přidám na konec článku).

Praktický návod ve zkratce

Pozice při dýchání – Posaďte se nebo si lehněte do pohodlné pozice, ve které se budete cítit uvolněně a vydržíte v ní po dobu cca 15 minut. Pozice by měla být bezpečná, nemělo by se stát, že byste upadli a zranili se. Proto je leh nebo pohodlný sed s opřenými zády fajn. Je možné sedět také v jogínské pozici se v lotosovém květu… Výběr polohy je na vás – měl by být ale bezpečný a pohodlný.

  • Dýchání většinou probíhá ve 3 – 4 kolech za sebou.
  • Jedno kolo obsahuje cca 30 hlubokých, systematických, pravidelných nádechů a výdechů.
  • Po třicátém nádechu se ještě jednou zhluboka nadechnete a volně vydechnete a zadržíte dech ve výdechu (zádrž dechu s prázdnými plícemi cca na 1 – 2 minuty)
  • Jakmile pocítíte silnou potřebu se znovu nadechnout (většinou to je po 1 – 2 minutách), tak následuje opět hluboký nádech a zadržíte dech v tom nádechu zhruba na 15 vteřin. V této části je ideální zároveň zatnout svaly pánevního dna, na břiše, a jemně potlačit do hlavy (je to jako takové mírné „zatlačení“ nebo „natlakování“). Není to ale nutné.
  • Po 15′ následuje klidný volný výdech.
  • No a dalším nádechem začíná druhé kolo.
  • Takže opět 30 hlubokých nádechů a výdechů
  • Potom hluboký nádech a výdech a v tom výdechu zadržet dech na 1 až 2 minuty
  • Jakmile cítíte potřebu se nadechnout, tak se zhluboka nadechněte a zadržte dech na 15 sekund a zároveň zatněte svaly pánevního dna, na břiše, a jemně potlačte do hlavy – není to ale nutné.
  • A nakonec po 15′ uvolněně vydechněte a pokračujte třetím kolem.

No a tuhle sérii opakujete 3x nebo 4x. Ale protože já nejsem lektor, tak vám na konec článku přidávám odkazy na různá výuková videa, podle kterých se tohle dýchání můžete bezpečně a dobře naučit.

Výzva pro vás

Zkuste po dobu jednoho týdne každý den ráno pro probuzení 3 kola dýchacího cvičení. Uvidíte, jak báječně vám bude. Níže najdete videa, podle kterých se můžete dýchaní bezpečně naučit.

  1. Wim Hof vyučuje metodu dýchání (AJ – možnost titulků nebo automat. překladu)
  2. Vedené dýchání podle Wim Hof Mtehod (AJ – možnost titulků nebo automat. překladu)
  3. Dechové cvičené vedené Terezkou Kramerovou (ČJ)
  4. Bretahing Mantra – Diego Perassi (hudba, dýchání, AJ)
  5. Zkušenosti s dýcháním – Martin Thám (SJ)
V tomto videu Wim Hof vyučuje metodu dýchání
V tomto videu můžete vyzkoušet vedené dýchání Wim Hof Metody
Dechové cvičení s Terezkou Kramerovou (WHM certifikovaný insruktor)
Parádní Breathing Mantra od Diego Perassi (WHM certificate instruktor)
Zkušenosti s dýcháním – Martin Thám (WHM certifikovaný isntruktor)

Závěrem a co příště?

Další video, které pro vás připravuji, bude přímo navazovat na tohle dýchací cvičení podle Wim Hof Method… Bude totiž o otužování, dalším pilíři zdravého života a jeho vlivu na náš imunitní systém. A na to se už moc těším, protože to je technika, která mi naprosto změnila život.

Takže mějte krásný den, dýchejte zhluboka a posilujte svoji imunitu… Těším se příště… Bára

Autor článku a videa: Bára Wolfová Balcarová – poradenství výživy a zdravého stylu života (program Metabolic Balance)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.